Tuesday, January 5, 2010

SECEBIS KISAH ANAK DIDIK DI BUMI MESIR

Sebagai seorang guru, jauh di kolong hati kecil saya amat gembira dan terharu kerana telah mendapat perkhabaran dari bekas anak didik yang kini sedang melanjutkan pelajaran di Mesir. Meskipun saya dan guru-guru di Suria 1 hanya mendidik di peringkat sekolah rendah sahaja, namun ianya meninggalkan kesan yang abadi dan mendalam di lubuk jiwa. Daripada seseorang murid itu tidak tahu membaca, menulis dan mengira semasa mula menjejakkan kaki ke sekolah dan telah didik selama enam tahun sehinggalah menghadapi UPSR. Berikut saya siarkan ungkapan daripada Marwan bin Hj. Mohamad buat tatapan semua dan anak-anak didik yang bakal menghadapi UPSR 2010 nanti sebagai motivasi dan pembakar semangat untuk terus gigih berusaha mencapai cita-cita kalian.




Facebook to me: show details Jan 4 (1 day ago)
Marwan telah menghantar pesanan kepada anda.
--------------------
Per: salam dari suria 1

Sir.lamo doh tok jupo,kecek dengan Sir. Ingat lagi dulu maso skoloh. Terimo Kasih banyak, Sir. Semoga ALLAH "beli' dengan syurga.Selepas sy tamat tingkatan 5 (SPM 2008)dulu, sy melanjutkan pelajaran di Bumi Anbia, Mesir dalam bidang perubatan.Sy baru jah sampai sini, Sir.

Berlepas ke Mesir, bulan 9, 2009 dulu. Umpama satu pengorbanan y besar kpd sy , tinggal Ummi, Ayah , Jalan Klinik, Tanah Merah, Kelantan. Pembelajaran dan kehidupan di sini berbeza dengan y telah sy lalui d tanah air,Sir. Awal-awal tiba di sini dulu,nk beli barang pun seolah-olah mencabar.Y tu paggil apa dalam bhasa Arab, y ni apa. Tapi, nasib ad senior y tolong.

Pernah dulu, sy nk beli alat y utk tolak air y ad batang macam penyapu, tapi di hujungnya tu macam wiper kereta.Tak tahu sebut apa dlm bhasa Arab,tpi nasib baik senior ad y tolong. ALHAMDULILLAH. Kalu d sekoloh menegah dulu, makan, ad oghe sedio, ado dewan makan, ad kantin. Pendek kata, mudahlah makan tu.ALLAH mudahkannya. Tapi, di negara org ni, sy umpama seorang y org dewasa y masih belajar. Kena masok sndiri.

Sebenarnya sy masih bernasib baik krna berada di samping saudara-saudara ISLAM kita walaupun berbeza bahasa y dugunakan. Makanan y halal tu, maknanya mudahlah untuk didapati,Sir. Macam Malaysia la jgak. Dari segi pelajaran, jauh sungguh bezanya dengan zaman sekolah menengah. Dulu, cikgu-cikgu umpama tidak tahu apa itu jemu mengajar, mengajar dan mendidik. Tapi sekarang ni Sir, banyak y kena balajar sendiri, study sendiri, cari sendiri, fikir sendiri. Bahan y nk ditelaah, study, kena cari sendiri, print sendiri. Pendek kata, bnyak la keno berdikari.

Buat pengetahuan Sir, ramai jga bekas pelajar Sk Sri Suria 1 di sini.Yang satu kelas dengan sy dulu pun, dah 3 orang termasuk sy. Antaranya sy, anak Cikgu Sumati, Amalina, dan Zalikha Afiqah bt.Zabir. Ad ramai juga senior dari kami d Sk Sri Suria d sini. Ramailah senang crita. Kalau org Kelantan tuh, meme ramai la ,Sir. Mungkin jumlah terbesar d Mesir. Opss,,terlupa pula tentang Universiti. Sy belajar d Mansoura University, Mansurah yang mungkin 4 jam dari Ibu Negara Mesir, Qaherah.

Tapi, dari rumah sewa sy hanya mengambil masa lebih kurang 25 minit jalan kaki . Kalau naik teksi, kalau duit Malaysia, mungkin RM 1.20 satu kereta. Memang murah berbanding dengan di Malaysia .Walau d mana , apa jua y kita lakukan, apa y penting ialah solat kita. Sy harap, adik-adik d Sri Suria menjadi generasi y menjaga solat kpd ALLAH. Ia umpama kunci kepada segala-segala. Tiang Agama. Semoga ISLAM akan bersinar d Malaysia .

-Marwan Bin Mohamad ,Mansoura,Mesir(Egypt)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...